Vikerkaare-väljakutse

Päike joonistab iga päevaga taevas üha kõrgemaid kaari ja paistab üha soojemalt – suvi näitab oma ilusaimat palet.

See tähendab ühtlasi, et aias, metsas, poes ja turul leidub üha rohkem oma parimas vormis juur- ja puuvilju ning marju  kõige krõmpsumaid, mahlakamaid, värvilisemaid ja paremini lõhnavaid. Kindlasti oled seda ka ise tähele pannud – just selliseid, mis lihtsalt kutsuvad maitsma!

On parim ja lihtsaim aeg teha oma organismile pai ja alustada väikese mänguga – nimetame seda Vikerkaare-väljakutseks.

Mis see on?

Oota, kohe räägime lähemalt, aga alustuseks veidi tarkuseterasid – ikka selleks, et teaksid – miks ja kuidas ja et sinu motivatsioon säiliks.

Tarbides igal söögikorral võimalikult vikerkaarevärvilist toitu, kindlustad selle, et sinu toitumine on tasakaalustatud ja mitmekülgne. Just erinevad toitained on need, mis annavad juur- ja puuviljadele nende värvi. Värvid aga tähendavad erinevaid vitamiine ja toitaineid.

  • Roheline – annab parema nägemise.
  • Kollane – aitab säilitada luude tugevust ja toetab kehavõimet töödelda rasvu ja süsivesikuid energiaks, mida saame kasutada liikumiseks, kasvamiseks ja arenemiseks.
  • Oranž – tugevdab immuunsüsteemi ja annab nahale ilusa välimuse.
  • Punane – kasulik südamele ja vähendab kasvajate riski.
  • Lilla – soodustab mõtteselgust ja on vananemist ennetav.
  • Valge – alandab kolesteroolitaset, langetab kõrgenenud vererõhku ja kaitseb diabeedi eest.

Juur- ja puuviljades on suhteliselt vähe kaloreid, kuid nad täidavad hästi kõhtu. Kui soovid kaalu langetada või säilitada, annab rohke juur- ja puuviljade tarbimine võimaluse vältida näljatunnet. Taldrikutäis maitsvat värvilist salatit, kuhu on lisatud veidi tervislikku õli, mõned pähklid ja seemned või tükikesed juustu, kana või kala – annab täiskõhutunde pikemaks ajaks, kui tükike kooki.
Mõnus maitseelamus, mis annab boonusena ka õhema taljejoone!

Juurviljad sisaldavad kiudaineid, mis tekitavad täiskõhutunde, toidavad meie seedesüsteemis elavaid häid baktereid ja aitavad väljutada organismist jääkaineid. Seedesüsteemi bakterite hea tervis on aga omakorda seotud sinu meeleoluga – terved bakterid annavad ka rõõmsa tuju, palju energiat ja aitavad säilitada motivatsiooni ja tegutsemistahet.

Juur- ja puuviljad sisaldavad suures koguses vett. Vesi ühendab ja täidab sinu keha rakkude vahelisi tühimikke ja aitab kasulikel ainetel jõuda kõikjale sinu kehas. Vesi puhastab, niisutab ja annab värske väljanägemise. Kui sa tavalise vee tarbimisega päris sõbraks ei ole saanud ja 8 klaasitäit päevas tundub sulle hetkel püüdmatu eesmärgina, siis juur- ja puuviljades sisalduv vesi aitab seda eesmärki täita.

Erinevate juurviljade ja puuviljade tarbimine on põnev!

Neid on lihtsalt nii palju ja viise kuidas värskeid aia- ja põllusaaduseid oma menüüs kasutada, on lõputult palju. Alati ei ole oluline otsida uusi retsepte – võimalik on ka olemasolev toidulaud väikeste muudatustega tervislikumaks muuta:

  • Oled harjunud hommikukohvi kõrvale sööma omletti? – lisa täidisesse basiilikut ja tomatit ja kõrvale rebi mõni värske salatileht ja lisa paar.
  • Sulle meeldivad grillvõileivad juustuga? – pane sai järgmine kord hoopis ahju ja juustu alla peida tomat ja petersell, kõrvale naudi rukola-salatit.
  • Õhtusöögiks sooviksid midagi maitsvat, kõhtu täitvat aga kerget valmistada? – küpseta pannil suvikõrvitsat väikses koguses taluvõis ja taldrikule lisa paar supilusikatäit kodujuustu, millele on peale raputatud sinu lemmik maitserohelist – soovitatavalt ikka enda või tuttava aiast.
  • Kui sa oled koogisõber, siis täidisesse on alati võimalik lisada veidi rohkem marju või puuvilju kui retsept ette näeb või süüa neid teise või esimese koogitüki asemel. Sama kehtib ka erinevate soolaste juurviljadega täidetud pirukate kohta, mis suvehooajal on eriti mõnusaks ja kiireks vahelduseks tavamenüüle – mugavad piknikule ja randa kaasa võtmiseks või nautimiseks põneva ja tegusa päeva järel kodus.

Vikerkaare-väljakutse eesmärgiks on igal nädalal tarbida võimalikult palju erinevat värvi juur- ja puuvilju

  • Soovitatav on süüa igapäevaselt vähemalt 3 portsjonit juurvilja ja 2 portsjonit puuvilju.
  • Portsjoni suurus on 1 rusikas.
  • Märgi portsjonid järgnevasse tabelisse vastava värvi ja nädalapäeva juurde ja nädala lõpus loe kokku mitu erinevat värvi tarbisid.
  • „Võistelda“ võid nii iseenda eelmise nädala tulemustega kui perekonna, sõprade või kolleegidega.
  • Auhinnaks on parem tervis ja sellele lisaks ka mõni põnev kogemus, väike kingitus või muu seesugune, millega end premeerid.

Lisamaterjal

Lae siit alla ka väljakutse tabel, et saaksid oma tulemused kirja panna ning järge pidada.

Et sinu väljakutse ja sammud oleksid tulemuslikud, soovitame kindlasti teha ka kehakoostise analüüs ning vajadusel ka toitumisnõustamine meie füsioterapeut-toitumisnõustaja Ele Luuk juhendamisel.

Ele on avatud ning valmis abistama ka eletrooniliselt meiliaadressil ele.luuk@corrigo.ee

Broneeri aeg:

Kehakoostise analüüsi ja/või toitumisnõustamisele
Telefon: +372 333 1100
E-post: registratuur@corrigo.ee